مکث نیوز MaxNews

دانلود آهنگ و فیلم و مطالب جالب و روز دنیا

مکث نیوز MaxNews

دانلود آهنگ و فیلم و مطالب جالب و روز دنیا

خاموش کردن جنگل‌ها با حسگرهای مایکروویو

ایسنا: در دهه اخیر میزان و شدت آتش‌سوزی‌های جنگلی در سراسر جهان افزایش یافته و شاهد آتش‌سوزی‌های عظیم و ویرانگر در کالیفرنیا، یونان، روسیه، استرالیا و حتی جنگل‌های گلستان در شمال ایران بوده‌ایم.

بهترین سلاح مبارزه با این بلایا اطلاعات دقیق و به موقع است. دوربین‌های قدیمی مادون قرمز هوابرد تاکنون وسیله‌ای حیاتی در تعیین کردن شدت آتش‌سوزی از طریق یافتن قلب آتش از میان دود غلیظ محسوب می‌شود. اکنون این دستگاه جدید قادر است حتی از میان دود غلیظ و موانع دیگر قلب آتش‌سوزی را تشخیص دهد.

هنگامی که آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و دورافتاده اتفاق می‌افتد معمولا فقط می‌توان از راه هوایی بر آن احاطه داشت. هواپیماهای آتش‌نشانی برای هدف گیری مناطقی که از آتش‌سوزی شدیدتری برخوردارند به اطلاعات دقیق احتیاج دارند.

مدت‌هاست که از دوربین‌های مادون قرمز برای ارائه چنین اطلاعاتی استفاده می‌شود چرا که آتش با شدت بیشتری در محدوده مادون قرمز تابیده می‌شد اما با وجود عکس‌های با وضوح بالای این دوربین‌ها، نمی‌توان از آنها در شرایط دود زیاد برای یافتن منبع استفاده کرد چرا که غبار و دود اشعه‌های مادون قرمز را پراکنده می‌کند.

محققان موسسه فیزیک فرکانس بالا و تکنیک‌های رادار فرانهوفر آلمان این مشکل را حل کرده و رادیومتری ساخته‌اند که بر محدودیت دید غلبه می‌کند.

این سنسور رادیومتریک در محدوده مایکروویو بین 8 تا 40 گیگاهرتز کار می‌کند. در این فرکانس‌های پایین، تشعشعات بسیار کمتر توسط غبار و دود پراکنده شده و در نتیجه نقشه‌ای واضح‌تر از شدت آتش به دست می‌دهد. حتی با این شیوه مناطقی از آتش که در پشت مه غلیظ پنهان مانده آشکار می‌شود.

دقت سیستم با اندازه آنتن، فرکانس اندازه‌گیری شده و فاصله از زمین تعیین می‌شود.

این دستگاه در حال حاضر در مرحله اولیه بوده و محققان امیدوارند بتوانند این دستگاه را کوچک‌تر کرده و آنتن را با استفاده از میکروتراشه بهینه سازی کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد