مکث نیوز MaxNews

دانلود آهنگ و فیلم و مطالب جالب و روز دنیا

مکث نیوز MaxNews

دانلود آهنگ و فیلم و مطالب جالب و روز دنیا

خدا حافظی سه صفراز پول ملی قطعی شد

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcStaWWp97Om_SdKh5fT8TvfAiWzkU7ECEj3Yzq0LzIJJaMR_FLb

خبرهای دریافتی حاکی است برداشتن سه صفر از پول ملی در کارگروه مربوطه نهایی شده و این طرح برای اجرا در سال آینده آماده می شود.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از جهان پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها که بخشی از طرح تحول اقتصادی دولت بود زمینه ها برای اجرای سایر بندها آماده شده و به زودی بخش های دیگری از طرح تحول به اجرا گذاشته می شود.
قسمتی از این طرح به تحول در نظام بانکی مربوط است که اصلی ترین بحث در این کارگروه حذف سه صفر از پول ملی برای کاهش بار تورمی است.
حذف سه صفراز پول ملی از موضوعاتی بوده که همواره موافق و مخالف جدی در اجرا داشته به طوری که عده ای آنرا یکسره اشتباه و باعث تورم بیشتر دانسته و برخی آنرا یکی از اهرم های کارآمد برای پایین آورن نرخ تورم می دانند.

مخالفین اجرای این طرح معتقدند حذف صفرها سبب می‌شود برخی اسکناس‌های ریز و سکه‌های مورد استفاده فاقد ارزش شوند. آنان براین باورند کاهش تعداد صفرهای اسکناس‌ با ارزش‌گذاری پول ملی ارتباطی ندارد و با این کار هیچ تغییری در بهبود شرایط اقتصادی ایجاد نمی‌شود و فقط نابسامانی به وجود می‌آورد. علاوه بر اینکه در جامعه تنش ایجاد می‌کند و اتفاق اقتصادی ویژه ای را در پی ندارد و تا مردم خود را با اسکناس‌های تازه هماهنگ کنندجامعه دچارتلاطم خواهد شد. به اعتقاد این گروه این امر نه‌تنها در کاهش تورم و تقویت ارزش پول ملی نقشی ندارد بلکه باعث افزایش تورم می‌شود؛ زیرا ارزش اسکناس را کاهش می‌دهد.

موافقین طرح نیز بر این باورندکه در شرایط فعلی کاهش صفر از واحد پولی کشور نسبت به راهکار‌های دیگر کنترل نقدینگی و کاهش نرخ تورم ارجحیت دارد، زیرا باعث صرفه‌جویی و راحت‌تر شدن مبادلات می‌شود. آنها می‌گویند حذف صفرها باعث کاهش حجم اسکناس در دست مردم و کاهش صف پشت گیشه‌ها برای شمارش پول و جمع‌آوری دستگاه پول‌شمار و کاهش هزینه چاپ اسکناس می‌شود.

تعداد کشورهایی که تا کنون اقدام به صفرزدایی از پول ملی خود کرده‌اند به ۵۰کشور رسیده که در این مدت دولت ها ۲۷۲ عدد از صفرهای پول ملی خود را کنار گذاشته‌اند. با در نظر گرفتن تعداد صفرهای حذف‌شده از پول‌های ملی، کشورهای درحال‌ توسعه با حذف ۲۱۱ صفر در رتبه نخست، کشورهای توسعه‌یافته با حذف ۳۶ صفر در رتبه دوم و کشورهای تازه استقلال‌یافته با حذف ۲۵ صفر در رتبه سوم قرار دارند.
اگر این طرح سال آینده در ایران اجرا شود می تواند زمینه ساز تحولات اقتصادی دیگری در کشور باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد